Merkwaardig toch hoe er in deze harde digitale foto tijden met graagte teruggegrepen wordt naar de tastbare zachtheid en de kwetsbare weekheid van het analoge foto tijdperk, hoe men zelfs de poepsimpele oercamera - camera obscura, gaatjescamera, pin hole camera, schoendoos camera, verfpot camera en nu ook pompoen camera... genoemd - liefdevol omarmt en creatief manipuleert om er subliem bevonden vormen van hedendaagse kustzinnige produkten mee te creëren. Het lijkt erop dat de hedendaagse artistieke creativiteit geen grenzen kent (the sky is the limit / de ruimte is
leeg en dus onbegrensd) hoewel het natuurlijk ook wel eens zou kunnen (zijn) dat dit juist een teken (aan de wand) is van een fundamenteel gebrek aan waarachtige artistieke creativiteit en kundigheid in de vele diverse uitingen van de hedendaagse 'kunst' en haar hedendaagse 'kunstwerken' waaraan men via de kunstgrepen van de hedendaagse kunst business een kunstmatig toegevoegde hedendaagse 'kunstwaarde' tracht toe te dichten. Zou het kunnen dat we met slechts enkele welgemikte filosofische insnijdingen afgedekt met een dun filmlaagje zwarte lakverf uit een hedendaagse spuitbus een uiterst banaal prachtig natuurprodukt als de POMPOEN - PUMPKIN - KÜRBIS - POTIRON - CALABAZA kunnen omtoveren tot een soort spiegel die ons tot andere en betere inzichten in het ware wezen en de reële roeping van de 'kunst' zou kunnen brengen?
GELOOFD ZIJ DE ANALOGE POMPOEN EN ZIJN MULTIMEDIALE ARTISTIEK-DIGITALE TOEPASSINGEN!
How To Turn A Pumpkin Into A Camera from
NPR on
Vimeo.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten