Hoewel de naam Koninklijke Academie voor Schone Kunsten (KASK) van de schone stede Gent nog steeds een zweem oproept van een met een artistiek aureool getooid toonaangevend instituut ('broeinest') op het vlak van fotografisch kunst- en vakmanschap is daar in het vale licht van de hedendaagse banaliteit nog weinig effectief van waar te nemen. In de presentatie van de 'master' eindwerken fotografie 2011 was daarvan bijzonder bitter weinig waar te nemen, in opvalllende tegenstelling overigens tot de schitterende presentatie van de eindwerken uit de KASK afdelingen ' vrije kunsten', 'grafisch ontwerp' en 'textiel ontwerp' die werkelijk uitblonken in gedegen vakmanschap en ware artistieke creativiteit, zowel in de werken zelf als in de manier van presenteren aan het publiek. Waar ik van de kant van de masters 'vrije kunsten / grafisch ontwerp / textiel ontwerp' overweldigend bedwelmd werd door een met sacrale wierook vermengde wolk van delicaat geurend 'zweet', meende ik van de kant van de masters 'fotografie' - na veel gesnuif - slechts een uiterst licht geurtje van een etherisch vervluchtigend goedkoop deodorant uit vers gewassen oksels te kunnen ruiken. Waar dit hemelsbreed verschil deels kan worden verklaard door de aan het medium 'fotografie' inherente beperkingen in mogelijkheden van presentatie én creatieve schepping, is het verschil toch vooral te zoeken en te vinden bij de attitudes van de 'fotografie' masters zelf die zich deze beperkingen gemakshalve blijkbaar al té gemakkelijk hebben laten welgevallen. De meesten hadden zich zelfs niet de moeite getroost om hun werk op presenteerbare papierformaten af te drukken en als ze dat al hadden gedaan dan hadden ze zich er meestal toe beperkt om deze afdrukken als nietszeggende vellen inpakpapier op nietszeggende blanco muren te spelden. Sommigen hadden de presentatie van hun eindwerk 'fotografie' simpelweg beperkt tot een boekje gevuld met op goedkoop recyclagepapier afgedrukte foto's of nog simpelder herleid tot een reeks her en der neergelegde fotokaartjes die als een soort 19de eeuwse
'cartes de visite' door eventueel geïnteresseerde bezoekers eventueel konden worden meegenomen.
HIERNA ENKELE SFEERBEELDEN VAN DE KASKWEEK 2011 MASTER FOTOGRAFIE HOEK
Via deze
KASK WEBLINK kan U een selectie uit de master eindwerken 'fotografie' 2011 bekijken. Ik zie geen uitschieters, laat staan uitblinkers, noch naar (interessante) inhoud noch naar creativiteit in beeldvorming of foto-grafische vormgeving. Een 'nieuwe' of vernieuwende manier van 'kijken' is - op enkele karige uitzonderingen na -verder weg dan ooit. In hun algemeenheid vallen de KASK master eindwerken 'fotografie' vooral op door een doorzichtig én gemakzuchtig terugvallen op grijs geprezen 'ikonen' en versleten trends uit de wereld van de 'artistiek' bedoelde fotografie en door hun 'banaliteit' als gevolg van een schrijnend gebrek aan aansprekelijke inhoud en/of creatieve beeld expressie, precies die componenten die het fotografisch beeld maken of kraken en die bepalend zijn voor de eigenheid en de specificiteit van het medium en dus ook voor zijn toekomst én die van 'de fotograaf'. Ik ga er in een volgend bericht [KASK MASTER FOTOGRAFIE 2011 (2)] nader op in.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten