WELKOM / BIENVENIDO


MAG IK ME VOORSTELLEN MET EEN LIEDJE?

¿PERMITE QUE ME PRESENTE CON UNA CANCIÓN?


MI CANCIÓN MUY PREFERIDA:

CUCURRUCUCÚ PALOMA



CUCURRUCUCÚ PALOMA, NO LLORES

(LIEF DUIFJE MIJN, WAAROM AL DIE TRAANTJES DIJN?)

Dicen que por las noches
no más se le iba en puro llorar;
dicen que no comía,
no más se le iba en puro tomar.
Juran que el mismo cielo
se estremecía al oír su llanto,
cómo sufrió por ella,
y hasta en su muerte la fue llamando:
Ay, ay, ay, ay, ay cantaba,
ay, ay, ay, ay, ay gemía,
Ay, ay, ay, ay, ay cantaba,
de pasión mortal moría.
Que una paloma triste
muy de mañana le va a cantar
a la casita sola con sus puertitas de par en par;
juran que esa paloma
no es otra cosa más que su alma,
que todavía espera a que regrese
la desdichada.
Cucurrucucú paloma,
cucurrucucú no llores.
Las piedras jamás, paloma,
¿qué van a saber de amores?
Cucurrucucú, cucurrucucú, cucurrucucú,
cucurrucucú, cucurrucucú,
paloma, ya no le llore
EIGEN VERTALING EN NADERE INFO OVER DIT LIEDJE:


30 juli 2012

ARTE URBANO / MUUR KUNST IN HET STADSWEEFSEL / (GRAFFITI) KUNST (1)



Laten we het nu eens over KUNST hebben, over ware Kunst. Kunst die zich niet alleen manifesteert in originele BEELDEN maar ook in TEKENS en - nog belangrijker - ook in TAALTEKENS en aldus niet alleen een esthetische (beeldrijke) maar ook een inhoudelijke functie heeft die bovendien een direct, duidelijk, indringend én permanent/langdurig én (zo goed als) kostenloos communicatief/sociaal effect en rendement oplevert, dit in schrille tegenstelling tot - onder meer - de met publicitair-commercieel klaroengeschal tijdelijk uitgestalde kunstenkermis TRACK die de maatschappij niets oplevert, behalve wrevel, onbegrip, verwarring, overlast en uit de pan swingende nutteloze kosten.

Ik zal op deze blog later nog verder en dieper ingaan op en informatie/documentatie (ook met zelf gemaakte foto's) aanbieden over deze vorm van ware Kunst maar hier begin ik met een zeer interessante bijdrage van de Spaanse televisie (TVE) via een apart (cultuur) kanaal METRÓPOLIS met een eigen webstek waarop kort en bondig maar ook zeer duidelijk de doelstelling van METRÓPOLIS te lezen is :

"METRÓPOLIS is een wekelijks programma over cultuur en hedendaagse kunst dat, reeds meer dan 25 jaar lang, uitgezonden wordt via kanaal 2 van TVE. Doorheen een aanbod van intussen reeds meer dan 1000 onderwerpen werd het oorspronkelijke opzet (formaat) onveranderd behouden: thematische programma's van telkens (ongeveer) 25 minuten, zonder presentator"

Sommige Spaanse teksten of fragmenten ervan zal ik in het Nederlands omzetten en van sommige thema's (videos) zal ik de essentie ervan in het Nederlands samenvatten, al dan niet aangevuld met eigen bemerkingen of standpunten.

We starten dus met een interessante produktie van METRÓPOLIS: aflevering I van 'ARTE URBANO' die U via de hieronder geplaatste video webschakel kan bekijken en (in het Spaans) beluisteren, voorafgegaan door een korte toelichting die ik - voor hen die de Spaanse taal niet voldoende zouden beheersen - in het Nederlands heb omgezet. Ik moge als Gentenaar nu al zeggen dat ik fier en trots ben dat ook mijn stad Gent in het (Spaanse) verhaal over stedelijke Muur Kunst (graffiti) een betekenisvolle rol speelt. Daarover later méér.

" Primero de dos programas en los que exploramos el nuevo arte urbano, heredero del grafiti y el arte de acción, anárquico, poético y combativo, es el arte que se expresa en las calles adoptando un sinfín de formas y filosofías. Metrópolis dedica dos programas al Arte Urbano. En este primer capítulo, Javier Abarca, profesor de Arte Urbano en la Universidad Complutense y responsable de la plataforma teórica Urbanario.es nos aclara algunos conceptos básicos para entender esta práctica, mientras exploramos la obra de: Suso33, SpY, Alexander Vasmouslakis & Paris Koutsikos, Sepeusz & Chazme, Reskate, El Niño de las Pinturas, Popay, Mr.Trazo, dosjotas, Escif, MOMO, Spok, Eltono, NEKO o Rosh. "

" Eerste van twee programma's waarin we een verkennigstocht maken in de nieuwe kunstvorm 'arte urbano' als erfgenaam van de graffiti- en actie kunst. 'Arte urbano' - anarchistisch, poëtisch en strijdvaardig - is de kunstvorm die zich met een zeer grote verscheidenheid in vormen en ideeën/visies manifesteert op straat en in de straten. Metrópolis wijdt twee programma afleveringen aan het thema 'Arte Urbano'. In deze eerste aflevering verschaft Javier Abarca, deskundige op het vlak van 'kunst in het stedelijke weefsel' en professor aan de 'Complutense' universiteit (van Madrid) en tevens verantwoordelijke van het internet studie forum 'Urbanario.es', ons toelichtingen over enkele basis concepten van 'Arte Urbano' teneinde een goed inzicht te krijgen in de concrete uitwerkingen en toepassingen ervan via de concrete exploratie van het werk van: (....zie de hierboven vermelde kunstenaars en kunstenaarscollectieven) "


Het weze mij toegestaan hier zelf al een dikke streep te plaatsen onder de in bovenstaande tekst vermelde
 woorden-bundeling :
 ANARCHISTISCH - POËTISCH - STRIJDVAARDIG

Javier Abarca wijst ons in deze video onder meer op de volgende specifieke kenmerken van 'arte urbano' : 

1.  autonomie van de kunstenaar(s) met een uitgestrekt werkterrein. Het 'atelier' van de graffiti / 'arte urbano' kunstenaar(s) is de publieke ruimte (een stad of meerdere steden en zelfs delen van het open, landelijk landschap ). Zijn/hun werken zijn publiek en niet verhandelbaar, in veel gevallen ook anoniem of gemerkt met een schuilnaam/kenteken.  

2. grote verscheidenheid in de thema's en uitwerkingen, zonder afgelijnde strekkingen of 'scholen'

3. 'arte urbano' is ruimer dan het begrip en het concept 'graffiti'. Meer en meer opgeleide (geschoolde) kunstenaars gebruiken de elementen van de publieke ruimte (de stad en de straat) als 'canvas'

4. 'arte urbano' wordt meer en meer getolereerd en gewaardeerd maar tegelijk wordt ook gepoogd om het te recupereren in het gevestigde 'kunst circuit' binnen een consumptief/lucratief markt systeem (onder meer via reguliere 'festivals' en strategieën gericht op commercieel toerisme en 'city marketing')

Bemerking: vooral dit laatse punt geeft stof tot nadenken : het is een uiting van een algemene trend in de 'hedendaagse kunst' waarbij 'kunst' herleid wordt tot een op massa consumptie gericht 'marktprodukt' zoals alle andere massa consumptie produkten/diensten. Dat de makers/auteurs van deze tot 'kunst marktprodukten' herleide Kunst (de 'arte urbano' kunstenaars) hierbij ook nog misleid en misbruikt worden als leveranciers van gratis verkoopwaar maakt het nog schandaliger.

Ik meen dat het goed zou zijn dat de 'arte urbano' kunstenaars zich hier resoluut tegen afzetten, de reguliere 'festivals' links laten liggen en desnoods terug keren naar de bron, naar het oorspronkelijke irreguliere, 'illegale' circuit, naar de revolutionaire gedachte en het revolterend handelen, inzonderheid tégen de alles overheersende massa consumptie maatschappij.

Geen opmerkingen: