11 februari 2013
DE KASK 'MASTERS' FOTOGRAFIE 2012
Over de tentoongestelde foto's uit de KASK eindwerken 'fotografie' 2012 heb ik niet veel méér te vertellen dan dat het foto's waren. Vooral foto's geschoten in verre landen - zelfs tot aan het einde van de wereld (el fin del mundo) - evenwel zonder dat die foto's iets konden tonen dat de moeite waard zou kunnen zijn om van die verre landen te tonen, laat staan dat de relatie met de zienswijze van de fotograaf er zichtbaar tot uitdrukking zou in komen.
Met minder moeite en voor veel minder geld had het in De Panne of in Elsenborn even goed en zelfs beter gekund maar - toegegeven - 'Tierra del Fuego', 'Rustavi', 'Island', 'China' enz. dat klinkt altijd wel iets verder dan foto's kunnen laten zien. De ingebeelde charme van de oude Sovjet Unie en de valse glitter van het nieuwe China zijn blijkbaar nog niet helemaal fotografisch uitgemolken en de betoverende magie van Latijns Amerika is duidelijk al aan een fotografische opmars begonnen. Hedendaagse toeristische en fotografische trends kennen nu eenmaal geen grenzen (meer).
U kan HIER zien en zelf oordelen over het 'master' gehalte van de KASK eindwerken fotografie 2012.
Ik vraag mij af welk doel en nut de KASK opleiding 'fotografie' nog dient behoudens het afleveren van een 'master diploma' waarmee men verder blijkbaar al niet veel méér kan aanvangen dan zich af te vragen wat men ermee zou kunnen aanvangen? Dat hedendaagse academisch geschoolde 'fotografen' vooral geleerd hebben om 'zich vragen te stellen' - zonder daarop evenwel ook een antwoord te moeten en te kunnen geven - heeft zo dan toch nog enig 'nut'.
Vrijwillig verlengde 'leerplicht', virtuele springplank naar de virtuele nok van het virtueel wereldomspannend 'artiestencircus'?
Deze feitelijke teloorgang heeft vooral veel te maken met de hedendaagse 'kunst' benadering en de 'artistieke' overbelichting van het medium fotografie waardoor vele hedendaagse fotografen zich gaan inbeelden dat een foto van het achterste van een varken gelijk kan staan met een filosofisch tractaat over de toekomst van de mensheid. Zij dolen, als schapen in de woestijn! Hun schaapskleurachtige woestijn foto's bevestigen dit, 'zwart-op-wit'.
Ik ben in alles multi functioneel en occasioneel operationeel. Artista y multiteísta.
Muy charlatán y parlanchín. Por naturaleza, de carácter y de corazón un chico gitanesco y chulo..
Llevo en la sangre el alma gitana flamenca. También soy hispanófilo (e também um pouco lusófilo, como se diz... mais o menos carioca, ziguezague zíngaro)
Para una traducción al idioma flamenco / voor een vertaling in het Vlaams: véase / zie GOOGLE & BING vertaalmachines. Es fácil pero incorrecto / 't is gemakkelijk maar nie just. À vous le choix...
Professor BING zei over mijn biografie hierboven, het volgende:
"IK ben in alles multi occasioneel operationeel functioneel. Kunstenaar en multiteísta. Zeer charlatan en spraakzaam. Door de natuur, karakter en hart gitanesca iemand en chula Ik heb de ziel flamenco zigeuner bloed. Ik ben ook hispanófilo. Om een vertaling in de taal van de Vlaamse / voor een vertaling in het Vlaams: Zie / GOOGLE & BING zie vertaalmachines. Het is eenvoudig maar onjuiste / ' t gemakkelijk maar nie is gewoon. À vous u choix..."
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten