(op het Gezichtenboek)
Ik kom (luisteren), niet omdat ik het 'onderwerp' interessant,
wetenswaardig of belangrijk vind maar omdat ik het tegenwoordig al interessant
begin te vinden om naar gelijk wat te gaan, vooral als het er NIET interessant
uitziet . De evoluties in - onder meer - de hedendaagse 'kunst' wijzen immers
uit dat wat absoluut niet interessant is juist des te interessanter bevonden
wordt. Het lijkt een 'filosofie' als elke andere maar bovenal getuigt ze van een
geestelijke armoede die in de geschiedenis der mensheid haar gelijke niet kent,
alsof de mensheid aan het einde van haar geestelijke krachten, inventiviteit,
creativiteit en kennis zou zijn gekomen. Daar lijkt me maar één afdoende remedie
tegen te zijn: niet 'constateren', 'accepteren', 'kopiëren' of 'recupereren'
maar REVOLTEREN. Als de hedendaagse 'kunst' al in iets zou uitblinken dan is het
wel in een levensgroot GEMIS aan persoonlijke VISIE, CREATIVITEIT,
INVENTIVITEIT, KRITIEK en REVOLTE dat zich des te meer manifesteert in een
uniforme attitude gericht op 'accepteren', 'kopiëren', 'recupereren',
'institutionaliseren', 'commercialiseren' en bovenal 'marchanderen'. KIJK, als
men als 'bekijker' van foto's zich zelve al tot 'fotograaf' mag benoemen - wat
in de gegeven context van het bekijken, selecteren, kopiëren en recuperatief
'verkunsten' van foto's uit Google's Breed Straatzicht Archief duidelijk het
geval is - dan is het maar een klein hedendaags stapje om zich zelve meteen ook
tot hedendaags 'kunstenaar' te laten bombarderen, met de institutionaliserende
en commercialiserende kracht en steun van 'curatoren' die zich zelve ook graag
'onderzoeker' maar nog liever 'researcher' noemen. ZIE, men moet geen groot
'onderzoeker' en zelfs géén 'onderzoeker' zijn om te kunnen voorspellen dat er
onder de met de automatisch draaiende Google Straatzicht Panorama Camera
automatisch geregistreerde massa foto's wel enige 'interessante' of 'interessant
te bevinden' beelden zullen zitten en men heeft nog veel minder een
'fotograaf-zonder-camera' beelden bekijker-selecteerder-manipuleerder nodig om
dat persoonlijk zelf te kunnen vaststellen en ervaren in - ja, wat dacht U -
Google's Breed Straatzicht Archief zelve. Een ronduit REVOLTERENDE gedachte én
stellingname is evenwel dat Google's Breed Straatzicht Archief niets méér is dan
een leuk ogende kijkdoos, een digitale caleidoscoop maar bovenal een wereldwijd
gespannen plat promotioneel-commercieel netwerk van op menselijke neigingen en
driften inspelende 'piep show' producten en dat de als 'onderzoek' voorgestelde
evenzeer commercieel geïnspireerde 'verkunstig' ervan tot een zogenaamd 'Art
work' (gekopieerd, gedupliceerd en vercommercialiseerd in artistiek
gepresenteerde boekjesvorm) gewoon 'bullshit' is, wat in gewoon Nederlands niets
méér noch minder is dan 'stierenstront'. Maar ik kom dus luisteren naar wat de
'onderzoekers' zo al te vertellen zouden hebben over de zin of de onzin van het
kijken naar door anderen bekeken foto's die door de automatisch draaiende
automatisch registrerende Google Straatzicht Panorama Camera zijn geproduceerd.
Ik moge hopen dat er ook wat schoon volk aanwezig is om met mijn ogen naar te
kijken en in levende lijve - en directo – van alle kanten te bewonderen.
REVOLVER - REVUELTO - REVUELTA - REVOLUCIÓN. ¿Claro?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten