WELKOM / BIENVENIDO


MAG IK ME VOORSTELLEN MET EEN LIEDJE?

¿PERMITE QUE ME PRESENTE CON UNA CANCIÓN?


MI CANCIÓN MUY PREFERIDA:

CUCURRUCUCÚ PALOMA



CUCURRUCUCÚ PALOMA, NO LLORES

(LIEF DUIFJE MIJN, WAAROM AL DIE TRAANTJES DIJN?)

Dicen que por las noches
no más se le iba en puro llorar;
dicen que no comía,
no más se le iba en puro tomar.
Juran que el mismo cielo
se estremecía al oír su llanto,
cómo sufrió por ella,
y hasta en su muerte la fue llamando:
Ay, ay, ay, ay, ay cantaba,
ay, ay, ay, ay, ay gemía,
Ay, ay, ay, ay, ay cantaba,
de pasión mortal moría.
Que una paloma triste
muy de mañana le va a cantar
a la casita sola con sus puertitas de par en par;
juran que esa paloma
no es otra cosa más que su alma,
que todavía espera a que regrese
la desdichada.
Cucurrucucú paloma,
cucurrucucú no llores.
Las piedras jamás, paloma,
¿qué van a saber de amores?
Cucurrucucú, cucurrucucú, cucurrucucú,
cucurrucucú, cucurrucucú,
paloma, ya no le llore
EIGEN VERTALING EN NADERE INFO OVER DIT LIEDJE:


4 april 2010

DE LIMIETEN DER WAANZIN EN DE RAUWE REALITEIT VAN DE GRUWEL ALS VOER VOOR DE FANTASIE IN BEPAALDE VORMEN VAN HEDENDAAGSE 'KUNST'

Haal even diep adem en lees hierna (uit De Standaard van 3 april 2010, Paaszaterdag):


BRUSSEL - De Zweedse kunstenares Angelina Elander (41) heeft wel een bizarre fascinatie voor Kim De Gelder (21).





‘Hoe kan zoiets schattigs zoiets gruwelijks doen, en toch zo schattig blijven?' Op haar weblog schreeuwt de Zweedse kunstenares Angelina Elander (41) haar fascinatie voor de jonge Vlaamse seriedoder van de daken. Ze bewondert de moorden, moedigt hem aan om vol te houden in zijn cel, en zegt herhaaldelijk dat ze van hem houdt.



Toen het parket van Dendermonde vorig jaar een reconstructie van het drama hield, schreef ze op haar weblog: ‘Ik zou er zo graag bij zijn.' Ze startte een petitie waarin ze zijn vrijlating eiste. Elk artikel dat in de Vlaamse pers over De Gelder verschijnt, vertaalt ze op haar website. ‘Ik zie voor me hoe je die kinderen neersteekt, opnieuw en opnieuw. Het bloed stroomt in alle richtingen, de mensen lopen in alle richtingen van je weg.'



De obsessie van de kunstenares uit Lulea nam in de maanden na de moorden enorme proporties aan. Ze zocht uit in welke gevangenis De Gelder opgesloten werd, en ze probeerde hem in maart 2009 in de Brugse gevangenis verschillende keren op te bellen. Toen dat niet lukte, schreef ze hem liefdesbrieven. Ze zocht via websites zoals Facebook contact met de cipiers om meer over De Gelder te weten te komen.



Als ze merkt dat de Brugse gevangenis een bibliothecaris zoekt, is ze laaiend enthousiast: ‘Ik moet die job hebben!'



Het bizarre gedrag trok na enkele maanden ook de aandacht van het Dendermondse gerecht. Ze ontdekten de weblog, en lazen dat de vrouw in enkele passages suggereerde dat zij aanleiding had gegeven tot de moorden. ‘Ik wil niet nog meer schade aanrichten. Ik had nooit een moord mogen wensen voor mijn verjaardag', schrijft ze op 4 februari 2009. ‘Sorry, dat was stom van me. Ik heb me laten meeslepen. Maar gedane zaken nemen geen keer.' Drie dagen later schreef ze: ‘Heb je dat echt gedaan voor mij? Dat had je niet moeten doen.'



De Gelder pleegde zijn eerste moord op Elza Van Raemdonck op 16 januari, de verjaardag van Elander. De vrouw suggereerde bovendien dat ze De Gelder ontmoet had. ‘Hebben we elkaar echt ontmoet, of heb ik dat mezelf wijsgemaakt? Was jij die donkere, kleine man die naast me stond op het concert?'



Het gerecht van Dendermonde vroeg zijn Zweedse collega's om bijstand. ‘Onze Zweedse collega's hebben haar ondervraagd', zegt procureur Christian Du Four. ‘We hebben die piste ondertussen geklasseerd.' Het gerecht ontkent formeel dat de vrouw contact heeft gehad met De Gelder voor hij zijn moorden pleegde. Ze is in geen geval de opdrachtgeefster, en ze heeft niet aangezet tot de moorden.



In haar Zweedse thuisstad Lulea geniet Elander de reputatie een wat excentrieke kunstenares te zijn. ‘Controversieel, maar niet gek', zegt een journaliste die haar meerdere malen interviewde. ‘Ik schrik niet, dat ze zoiets zou doen. Niet omdat ze haar verstand kwijt is: ze wil gewoon speciaal zijn.'



Angelina Elander maakt muziek en schilderijen, en ze heeft een bedrijfje dat t-shirts produceert. Ze woont samen met de 39-jarige cartoonist H., en ze is moeder van de 20-jarige A. H. wil liever niet reageren.



Ook haar vader valt uit de lucht: ‘Ik wist dat ze brieven stuurde naar België, maar ik wist niet naar wie. Kim De Gelder? Die ken ik niet.'



In een aantal reacties aan deze krant ontkende Elander dat de berichten op haar blog ernstig bedoeld waren. ‘Ze waren louter bedoeld als poëzie', zegt ze. ‘Het was niet de bedoeling dat mijn gezicht in alle kranten zou staan. Mijn goede naam is besmeurd.'


DAT GAAT HIER DUIDELIJK EEN STREEP VERDER DAN DE VERREGAANDE ONNOZELHEID EN DE LICHTZINNIGHEID IN BEPAALDE UITINGEN VAN HEDENDAAGSE 'KUNST', DIT IS TEN GRONDE IMMOREEL EN DECADENT, OM VAN TE KOTSEN...IK WORD ER ECHT MOTTIG VAN. U OOK...?

Geen opmerkingen: