WELKOM / BIENVENIDO


MAG IK ME VOORSTELLEN MET EEN LIEDJE?

¿PERMITE QUE ME PRESENTE CON UNA CANCIÓN?


MI CANCIÓN MUY PREFERIDA:

CUCURRUCUCÚ PALOMA



CUCURRUCUCÚ PALOMA, NO LLORES

(LIEF DUIFJE MIJN, WAAROM AL DIE TRAANTJES DIJN?)

Dicen que por las noches
no más se le iba en puro llorar;
dicen que no comía,
no más se le iba en puro tomar.
Juran que el mismo cielo
se estremecía al oír su llanto,
cómo sufrió por ella,
y hasta en su muerte la fue llamando:
Ay, ay, ay, ay, ay cantaba,
ay, ay, ay, ay, ay gemía,
Ay, ay, ay, ay, ay cantaba,
de pasión mortal moría.
Que una paloma triste
muy de mañana le va a cantar
a la casita sola con sus puertitas de par en par;
juran que esa paloma
no es otra cosa más que su alma,
que todavía espera a que regrese
la desdichada.
Cucurrucucú paloma,
cucurrucucú no llores.
Las piedras jamás, paloma,
¿qué van a saber de amores?
Cucurrucucú, cucurrucucú, cucurrucucú,
cucurrucucú, cucurrucucú,
paloma, ya no le llore
EIGEN VERTALING EN NADERE INFO OVER DIT LIEDJE:


18 februari 2008

EEN BEWUSTE OVERSTAP VAN HET BEELD NAAR HET WOORD : HANS AARSMAN

Een standpunt dat ik eerder plaatste op een groepsblog van "bewogen fotografen", in het kader van een fotoproject met als thema (over)consumptie. Dit project kwam uiteindelijk niet van de grond omdat de meeste deelnemende fotografen iets te veel met zichzelf, met Kunst en dus met een fotografische variant van (over)consumptie bezig waren waardoor zelfs hun eigen als kritisch bedoeld fotoproject in de allesverslindende consumptiemolen vermalen en gerecupereerd werd.

------------------------------------------------------------------------------------------------


Misschien vinden jullie het interessant om eens kennis te maken met het werk maar vooral de visie over fotografie van fotograaf-schrijver HANS AARSMAN, die al een aantal jaren bewust gestopt is met beroepsmatig fotograferen omdat hij zich vragen stelde over de zin en vooral de onzin van fotografie als specifiek medium en communicatiedrager. Hij zet zich vooral af tegen het artistiek gebruik en misbruik van fotografie door kunstenaars, kunstkritici, de musea en de kunsthandel (*), tegen het opgefokt overwaarderen en commercieel consumeren ervan en ook tegen de inhoudsloze, opgeblazen, kitscherige artistiekerigheid waar de hedendaagse fotografie van doordrongen is, waardoor ze haar oorspronkelijke maatschappelijke zin en doelstelling verliest. Je kan op het internet verder zoeken naar zeer diverse items over Hans Aarsman maar alvast op deze wil ik jullie mogelijke aandacht vestigen:
Nederlands Fotomuseum, hier vind je een biografie en ook de mogelijkheid om het belangrijkste fotografisch werk van Aarsman gratis te downloaden, iets wat voor veel controverse in het kunst- en beroepswereldje van de fotografie heeft gezorgd.
Hans Aarsman"koekerd", een internetrubriek waarin Aarsman geregeld zijn gevarieerde visie over de zin en onzin van fotografie weergeeft.
Vrij Nederland, een interessante samen-kijk van Aarsman en Rineke Dijkstra op fotografie en het werk van Dijkstra.
Stadsmagazine Gent"onzichtbaar Gent", een eigenzinnig en bijzonder fotografie project van Aarsman over Gent ( in 2004 te zien geweest in STAM)
Het zijn niet altijd bemoedigende maar zeker wel moedige standpunten, visies en acties die Aarsman ontplooit en die ons misschien kunnen aanzetten om iets dieper in te gaan op fenomenen zoals de overconsumptie en de soms belachelijke, commercieel geïnspireerde "esthetisering", de artistieke inkapseling en de commerciële recuperatie van de fotografie, het kinderachtig, zinloze "esthetisch geïnspireerd" geblaat binnen een groot deel van de "flickr gemeenschap" en misschien ook wel om inspiratie te vinden over hoe "bewogen fotografen" het anders zouden kunnen doen.

(*) maar uiteraard ook door de reclamewereld en recentelijk ook meer en meer door de media, de geschreven pers, radio en TV (zie o.m. ook de barnumcampagne rond de als artistiek gepromote VRT publiciteitsstunt "de canvascollectie", de commerciële recuperatie door sponsorende bedrijven en banken van kunst- en cultuurprogramma's zoals VRT "LUX").

Geen opmerkingen: